– Vi må ta tilbake ordet frihet

Fagforeningsleder ved Eramet i Kvinesdal, Bjørn Åge Nilsen, stemmer Arbeiderpartiet for å sørge for at arbeidernes rettigheter blir bevart.

Fagforeningslederen er helt klar på hvorfor han stemmer og er medlem av Arbeiderpartiet.

– Som tillitsvalgt for fagforeningen er det mer enn viktig. Med den politikken Arbeiderpartiet fører er det helt logisk. Det er i dette partiet jeg opplever en felles kamp for bevaring av arbeidernes rettigheter, sier Nilsen.

Arbeidsmiljøloven er rasert

Han forteller at Arbeidsmiljøloven som er endret under den nye regjeringen er et god eksempel på hva han sikter til.

Endringene som trådte i kraft i sommer omfatter blant annet arbeidstidsbestemmelsene og  adgangen til midlertidig ansettelser.

– Arbeidsmiljøloven ble rasert av den nye regjeringen. Bare det bør jo være et klart tegn for alle arbeidstakere i Norge, sier fagforeningslederen ved Eramet.

Arbeiderpartiet er garantister

Han forteller at Arbeiderpartiet er det eneste partiet som har et faglig samarbeid med fagforeningene i Norge.

– Arbeiderpartiet er det eneste paritet som er villig til å høre på hva fagforeningene ha å si. Så er jeg stolt av å være med i et parti som samarbeider med fagforeningene. Så vil Arbeiderpartiet alltid være garantist for et mer inkluderende arbeidsliv, fortsetter Nilsen.

Vingeklippet

Han peker videre på at regjeringen med den nye Arbeidsmiljøloven har fjernet muligheten for kollektiv søksmålsrett for arbeidstakere.

– Dette er vingeklipping av arbeidslivet. Dette er noe som aldri ville skjedd med et stort Arbeiderparti i Norge, sier Nilsen.

Fleksibilitet og frihet

Han mener også den sittende regjeringen bommer når de snakker om fleksibilitet i arbeidslivet.

Når dagens regjering snakker om fleksibilitet, så blander de inn frihet. Det motsatte av fleksibilitet er stabilitet, og det er gjennom stabilitet i arbeidslivet at vi får frihet. Nå er det på tide fagforeningen tar tilbake ordet frihet, for det har blitt stjelt. Og det kan vi bare gjøre gjennom et sterkt Arbeiderparti, konkluderer Bjørn Åge Nilsen.