Mageplask og løftebrudd fra regjeringen

Næringslivet stiller opp med 150 millioner til Sørlandslaben, men regjeringen nevner ikke Sørlandslaben med ett ord i forslag til statsbudsjettet. Både Universitetet og næringslivet på Sørlandet er skuffet over regjeringen. - Løftebrudd sier Kari Henriksen.

- Det er løftebrudd og mageplask at regjeringen ikke har med Mechatronics Innovation Lab, eller Sørlandslaben som den kalles, sier Kari Henriksen til Fædrelandsvennen.

Også Universitetet i Agders rektor Frank Reichert er skuffet: - MIL må bare inn i forhandlingene i Stortinget. Bygget står ferdig neste år, vi skal fylle det med utstyr og maskiner. Det er dramatisk hvis ikke regjeringen føler opp, sier han til avisen.

Fædrelandsvennen refererer også til en kronikk som 15 næringslisledere og tillitsvalgte på Agder sendte i formiddag  der de uttrykker dyp skuffelse over at regjeringen svikter MIL (Mechatronics Innovation Lab). Her skriver de i følge avisen at "MIL vil ikke bare være viktig for å frambringe nye og mer kostnadseffektive løsninger for olje- og gassindustrien. Den vil også være stedet der dagens leverandører tester ut andre anvendelser av teknologien, rettet mot nye markeder. Laben blir altså også viktig for å gi den norske olje- og gassindustrien flere ben å stå på". Kronikken er undertegnet av toppsjefene i NOV, MH Wirth, NYmo, Cameron og en rekke andre av landsdelens oljebedrifter.

Les artikkelen i Fædrelandsvennen her. (Krever innlogging)