Arbeiderpartiet garantister for klimasmart og bærekraftig matproduksjon

Som bonde og lokalpolitiker for Ap anbefaler Birte Usland folk som er opptatt av kortreist, klimasmart og bærekraftig matproduksjon å stemme Arbeiderpartiet.

Melkebonden begrunner det med at Arbeiderpartiet er det partiet som slår ring rundt konsesjonsloven og markedsordningene.

– Konsesjonsloven sikrer at vanlige mennesker, og ikke bare storkapitalen har råd til å kjøpe landbrukseiendom. Den sikrer også at dyrka mark blir brukt til matproduksjon, og ikke blir et spekulasjonsobjekt til utbygging, sier bonden.

Norskprodusert hele året

Videre sier hun at markedsordningene sikrer at det fortsatt kan være matproduksjon over hele landet.

– Det er speiselt viktig for oss på Agder. Det er min garanti for at jeg har et marked å levere i. Det er fra markedet jeg får mesteparten av inntekten min, og det sikrer at forbrukeren kan kjøpe norskproduserte varer når som helst på året, forteller Usland.

Grønne karboner

Melkebonden mener også at det at man har en sunn og stabil matproduksjon er en forutsetning for et stabilt og godt samfunn.

– Mat er viktig av beredskapshensyn. Man sier at hvert målitd er fem måltid unna en borgerkrig, sier hun.

Hun mener det nå må gjøres noen vedtak i Stortinget, som sikrer at vi har en lokal matproduksjon i hele landet.

– Det er 100 000 arbeidsplasser, og det er ganske mye. Vi må satse mer på grønne karboner, enn svarte. Spesielt nå i tider med oljekrise, sier Usland.

Ikke Frp-politikk

Hun mener en opprettholdelse av konsesjonsloven og jordvernet er en viktig grunn til å stemme Arbeiderpartiet.

– Det at vi sikrer at jorda og skogen er på vanlige hender. At det er vanlige mennesker som kan kjøpe dette, og at det ikke er storkapitalistene som skal eie jorda, det er helt elementert i den tiden vi er inne i nå, sier melkebonden.

– Sylvi Listhaug (Frp) sa under lanbruksdebatten tidligere denne uken at norsk landbruk går så det suser. Hva sier du til det?

– Listhaug fører jo ikke Frp-politikk. Hun fører den politikken som Stortinget vedtar hun skal føre. Heldigvis. Derfor er det viktig med et sterkt Arbeiderparti, sier Usland.

Smart og bærekraftig

Hun kommer likevel med en liten erkjennelse.

– Egentlig har ikke Arbeiderpartiet vært gode nok her, men det er nye toner fra partiet, som kom før de gikk ut av regjering, og som de fortsatt viser. Partiet er blitt mer opptatt av at vi må ha små og store bruk, at vi må produsere maten der jorda er, og ha økt matproduksjon. Rett og slett av beredskapshensyn. Partiet er opptatt av å bevare matjorda, og sørge for at den blir brukt til nettopp det. Dessuten begynner Arbeiderpartiet å skjønne at lokal matproduksjon er smart og bærekraftig, avslutter melkebonden fra Marnardal.