Ap med rekordoppslutning i Vest-Agder

I en meningsmåling i Vest-Agder oppnår Arbeiderpartiet sin høyeste oppslutning på over 30 år. Med 30,9 prosent er Arbeiderpartiet over 10 prosent større enn Høyre. – Dette er veldig motiverende i inngangen til valgåret, sier leder i Vest-Agder Arbeiderparti, Bjørn Egeli.

barometeroktober16

Med en oppslutning på 30,9 er Arbeiderpartiet klart størst i Vest-Agder, og skulle dette bli valgresultatet ville det vært partiets beste resultat siden 1985. Sammenliknet med stortingsvalget i 2013 er det en framgang på 7.1 prosent.

Høyre går klart tilbake fra 2013, og får 20,4% - en nedgang på 7,1%. De rødgrønne partiene (Ap, SV og SP går totalt fram 12,3 % siden 2013. De fire Nydalen-partiene går tilbake 12,6 prosent sammenliknet med 2013.   Arbeiderpartiet vinner flest velgere fra Høyre. Men også velgere fra Frp, Krf og Venstre har forlatt sine partier og gått over til Arbeiderpartiet.

- Det største partiet i Vest-Agder er sikret to stortingsmandater, og dette er et veldig godt utgangspunkt for oss frem mot valget. Men valgresultat kommer ikke av seg selv og vi må ikke tro at vi bare kan lene oss tilbake og surfe inn til valgseier, sier Egeli.

Målingen er tatt opp rett etter at regjeringen presenterte sitt forslag til statsbudsjett for 2017, hvor også tiltakene for Sørlandet var blitt profilert.  – Denne målingen viser at det er liten støtte for regjeringens politikk og er en god motivasjon til å stå på og vise at det er Arbeiderpartiets løsninger for å skape en god skole for alle, et godt helsevesen for de som trenger det og nye, trygge arbeidsplasser som er de riktige for vår landsdel, påpeker Bjørn Egeli.

-----

Undersøkelsen er tatt opp av InFact for Vest-Agder Arbeiderparti 19. oktober med 1020 respondenter. Det er brukt automatisk telefonoppringing. Partibarometeret er vektet mot kjønn, alder, geografi og kommunevalget 2015.

OPPSLUTNING I PROSENT:

• Arbeiderpartiet: 30,9